SEO – czyli jak podnieść pozycję strony w Google?

Jaki sens miałoby otwieranie nowoczesnego sklepu na obrzeżach miasta pod lasem, do którego można dojechać tylko polną drogą? Piękny fasada i bogaty asortyment nie są gwarancją sukcesu w handlu. Te same zasady obowiązują w świecie wirtualnym. Choć webmasterzy wymyślili SEO przede wszystkim ze względów biznesowych – klient ma łatwo trafiać do celu i dokonywać zakupu produktu – to znajduje ono także uzasadnienie swojego istnienia w realiach dzisiejszego świata. Nikt nie lubi błądzić godzinami w gąszczu informacji, żeby znaleźć to, co go interesuje.

Dlaczego SEO jest kluczem do sukcesu?

Najważniejsze wyszukiwarki jak Google, Bing i Yahoo od początku istnienia rezygnowały z pięknych fotografii i wybujałych projektów swoich witryn na rzecz prostoty. To, o co dbają to znaczniki alt, poprawne nazwy plików, słowa kluczowe, ale także setki innych naprawdę nudnych niuansów budujących algorytmy wyszukiwania. Jednak zrozumienie nawet pewnego fragmentu tych „nudnych rzeczy” może przynieść twojej stronie sukces.

Co to jest SEO (search engine optimization)?

SEO to proces poprawy treści i jakości ruchu na stronie, z uwzględnieniem wytycznych wyszukiwarek takich jak Google, Bing czy Yahoo. Mam tu na myśli ruch „naturalny” lub inaczej mówiąc „organiczny” czy „algorytmiczny” w odniesieniu wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach. SEO można kierować na różnego rodzaju wyszukiwania: treści ogólne, treści lokalne, grafikę, wideo, pdf i wiele innych.

Poniższe dziesięć wskazówek wynika z typowych błędów właścicelii witryn zgłaszających się do mnie po pomoc

10 prostych wskazówek, aby uzyskać lepszą pozycję witryny w wyszukiwarkach

Treść to podstawa optymalizacji

Każdy rodzaj optymalizacji działa tylko w połączeniu z wysoką jakością i unikalną treścią. Najlepiej, gdy tekst zawiera słowa kluczowe, które uwypuklają ogólny temat wpisów czy artykułów. Zawartość powinna być zrozumiała i czytelna dla przeciętnego użytkownika. Słowa kluczowe powinny być jednak użyte z rozwagą (nie wolno z nimi przesadzać). Tekst powinien być napisany przede wszystkim dla użytkowników, a nie dla wyszukiwarek – nigdy skopiowany z innej witryny (duplicate content)!

Linkbuilding – Zdobywaj bezpieczne i wartościowe linki

Wymiana linków z innymi stronami, odnoszącymi się do tematyki naszej witryny, o wysokim stopniu authority (stron internetowych, cieszących się zaufaniem wyszukiwarek). Pamiętaj, żeby zostawiać linki do swojej witryny z rozwagą i tylko wtedy, gdy ma to istotne uzasadnienie. Nie linkuj z każdą przypadkową stroną jaką napotkasz. Authority witryny (wyznaczane przez algorytm trust rank), na której chcesz zostawić link, możesz sprawdzić na przykład za pomocą tej witryny: https://moz.com/researchtools/ose/

Nazwy plików graficznych, atrybut alt i otagowanie obrazków

Pomyśl o dobrych nazwach dla plików graficznych. Google bierze pod uwagę także grafikę przy ustalaniu rankingu. Tekst i grafika powinny trzymać się tematyki strony. Włącz słowa kluczowe do nazw plików. Przykład: zamiast „FOT24532.jpg” nazwij swój plik „narty-gory-zakopane.jpg„. Jeśli plik faktycznie przedstawia narciarza na stoku w Zakopanem, będzie pozyskiwał ruch z wyszukiwań grafiki. Nie zapomnij użyć tagu alt i użyć tagów obrazów, które również zapewniają lepszą funkcjonalność i optymalizację do rankingu wyszukiwania.

Permalinks – przyjazne linki

Używaj krótkich przyjaznych nazw linków w strukturze swojej witryny (w Worpressie funkcja o nazwie permalinks), dodawaj do nich słowa kluczowe. Stosuj wyłącznie zrozumiałe odnośniki. Zamiast http://twojastrona.pl/page-id?2345453/ utwórz podstronę o nazwie http://twojastrona.pl/narty-gory-zakopane/. Należy pamiętać, że tylko pierwsze cztery słowa w permalink są istotne. Google nie uwzględnia już kolejnych słów w „przyjaznych linkach”.

Wybieraj szablony responsywne – RWD

Wybieraj tylko zoptymalizowane szablony twojej witryny. Nie zawsze piękny, rozbudowany motyw jest dobrym rozwiązaniem. Niektóre szablony zawierają zbyt dużo kodu kodu html i nieprzyjaznych wyszukiwarce i użytkownikowi elementów. Google będzie przedzierać się przez kod źródłowy, aby znaleźć odpowiednią treść. Kod html to też znaki i ciągi tekstu. Im więcej jest go w witrynie, tym proporcjonalnie mniej treści i słów kluczowych. Szybkie responsywne motywy (w standardzie RWD) są dobre dla rankingu Google, ponieważ wykonanie strony internetowej jest jednym z wielu kryteriów, które określają jej pozycję.

Mapa witryny XML pomoże

Wiele osób pomija tworzenie mapy witryny w formacie XML. Z WordPress i wtyczką, taką jak Google XML Sitemaps jest to bardzo łatwe zadanie. Mapa witryny umożliwi szybką indeksację podstron twojej witryny. Ponadto, zgłaszając ją do Search Console w Google Webmaster Tools, masz szansę przyspieszyć ten proces, a dodatkowo okazję do uzyskiwania bieżących informacji o stanie twojej strony (np. błędy indeksowania).

Nagłówki H1, H2, H3, H4, H5, H6

Zaznaczaj zawartość informacyjną witryny poprzez wyszczególnianie słów kluczowych (stosuj kursywę, podkreślenie, wytłuszczenie druku). Używaj nagłówków H1-H6 zbudowanych ze zdań zwierających słowa kluczowe i metatagów dla każdego wpisu.

Czy linki z Facebooka pozycjonują? – rola mediów społecznościowych

Publikuj swoje posty w sieciach społecznościowych (przede wszystkim Facebook i Youtube). Pamiętaj, że dziś trzeba to robić z myślą o budowaniu wizerunku. Spam jest szybko wychwytywany, a twoje konto może zostać zbanowane. Bierz udział w dyskusji, chwal się, ale nie spamuj! Zostawiaj linki na grupach dyskusyjnych, ale tylko w nawiązaniu do toczącej się dyskusji. Linki z Facebooka nie pozycjonują, natomiast będą generowały odwiedziny, które są już ważnym czynnikiem rankingowym.

Black hat seo – używać czy nie?

Nie używaj technik należących do tzw. black hat seo (niedozwolonych). Jeśli zaczniesz posługiwać się technikami, które działały 10 lat temu, narazisz swoją witrynę na możliwość ukarania przez Google filtrem ręcznym lub algorytmicznym, a to może oznaczać utratę pozycji na wiele miesięcy.

Dlaczego Flash nie pomaga w pozycjonowaniu?

Nie należy używaj technologii Flash, która nie jest przyjazna dla wyszukiwarek.

Oczywiście, tę listę można by powiększać pewnie w nieskończoność. Istnieje co najmniej 200 kryteriów, których Google używa do określenia pozycji w rankingu, jednak wcale nie musisz ich znać, żeby prowadzić dobrą i wysoko ocenianą stronę.
Koncentruj się na unikalności i wysokiej jakości treści. Nie idź na łatwiznę, a SEO wykona za ciebie pozostałą część roboty :)

Be Sociable, Share!
    Add Comment Register



    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>