Optymalizacja pozycjonowanej strony – co zyskujemy?

W poprzednim moim wpisie omawiałem koszty związane z pozycjonowaniem stron internetowych, natomiast dziś chciałbym opisać podstawowe błędy popełniane nie tylko przez osoby prowadzące amatorskie strony www lub blogi, ale także przez profesjonalnych twórców, którzy wykonując zlecenie dla klienta, dbają wyłącznie o wygląd witryny. Garść informacji na ten temat przyda się każdemu.

Czy piękny wygląd strony i responsywność są gwarantami sukcesu?

Kiedy rozmawiam z właścicielami stron, wielokrotnie zauważam, że skupiają się w dużej mierze na mało istotnych szczegółach strony, które poprawiają ogólną estetykę bądź ułatwią odwiedzającym przemieszczanie się po wszystkich podstronach serwisu. I jest to oczywiście pozytywny odruch – zgodnie z zasadą „buduj strony dla użytkowników – nie pod pozycjonowanie„, ale czy nie możemy połączyć jednego z drugim. Dlaczego, dbając o detale naszej strony, nie skupiamy się na czynnikach warunkujących pozycję w rankingu Google? Czasami prostymi zabiegami jesteśmy w stanie podwyższyć pozycję w wyszukiwarce o kilka, kilkanaście, a w pojedynczych przypadkach, nawet o kilkadziesiąt pozycji w górę! Bardzo możliwe, że dzięki poprawnie przeprowadzonej optymalizacji serwisu, zyskamy 1/3 potencjalnych klientów więcej.

Od czego zacząć optymalizację strony www?

Wiele osób kojarzy optymalizację własnej strony z zabiegiem usunięcia błędów w jej kodzie, które powstały przez nieuwagę. I jest to poniekąd prawda. W wielu wypadkach jednak błędy te są następstwem niedoinformowania bądź braku wiedzy. No bo skąd początkujący użytkownik wordpressa ma wiedzieć, jak uzupełnić stronę, aby odnośniki do niej, pojawiające się w wynikach wyszukiwania w google, wyglądały interesująco i zachęcały do klikania w nie. Pamiętaj, że tworząc jakąkolwiek stronę, powinieneś zawsze kontrolować jej „kształt” z perspektywy potencjalnego odwiedzającego. Czy widząc na przykład w wyszukiwarce taki rezultat:

będziemy widzieli sens w przechodzeniu na tak opisaną witrynę? Oczywiście, że nie. Dlatego niezmiernie ważnym działaniem jest, aby dbać o właściwe tytuły, nagłówki i elementy menu wszystkich podstron nie tylko ze względu na pozycjonowanie i optymalizację, ale przede wszystkim po to, aby nasza strona prezentowała właściwe szukaną treść w wynikach wyszukiwania i zachęcała tym samym do przechodzenia na nią.

Optymalizację zacznij od tytułu i nagłówków

Tytuł to najistotniejszy element, decydujący o powodzeniu wyszukiwania. Ktoś, kto wpisuje w pole wyszukiwania w google dowolne hasło czy frazę, otrzyma spis witryn w postaci tytuł, opis, url witryny.

Najbardziej wyróżniającym się elementem tej mini wizytówki strony w indeksie będzie oczywiście tytuł witryny. W wynikach wyszukiwania jest on zapisany największą czcionką, wytłuszczony i przedstawiony w pierwotnym dla hiperłączy ciemnoniebieskim kolorze. Tytuł witryny w indeksie wyszukiwarki to po prostu anchor-tekst linku prowadzącego do naszej witryny. Siłą rzeczy musi więc być to czynnik rankingowy i przez wiele lat był on nadużywany przez osoby pozycjonujące strony www. Duża liczba anchorów z linkami prowadzącymi do naszej witryny działała na znaczne podwyższenie pozycji naszej witryny w google. W związku z licznymi przypadkami spamu powstającego dla chęci szybkiego awansu w rankingu, Google postanowiło wprowadzić algorytm o nazwie pingwin zapobiegający tego rodzaju sytuacjom. Dziś za masowe i zbyt jednostronne linkowanie takim sposobem można otrzymać karę (filtr ręczny lub algorytmiczny), która spowoduje spadek pozycji nawet poza setną pozycję w rankingu na wiele miesięcy. W tym miejscu można wspomnieć o systemach wymiany linków, które przyczyniały się właśnie do nadużyć w tym zakresie.

Opis witryny to także element pojawiający się w wynikach wyszukiwania. Jeśli w kodzie html witryny nie zostanie zamieszczony znacznik „meta description”, roboty google automatycznie potraktują jako opis pierwsze linijki tekstu na stronie. Oczywiście w opisie powinny znaleźć się chociaż słowa kluczowe, będące składowymi fraz, na których nam zależy. Pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzać z ich nagromadzeniem lub nie popełniać typowego błędu polegającego na wyliczaniu słów kluczowych po przecinku! Takie działanie może zostać potraktowane jak spam. Wystarczą 2-3 mądre zdania na początek, które odzwierciedlają charakter witryny lub wpisu.

Nagłówki H1, H2, H3 ważne nie tylko ze względu na pozycjonowanie

Pisząc jakąkolwiek treść naszej witryny czy bloga powinniśmy zadbać nie tylko o tematyczne „zazębianie się” składników contentu, ale także o organizację treści. Kolejne elementy artykułu powinny być oznaczone w hierarchii od najbardziej ogólnego do najbardziej szczegółowego. Ważne, aby stosować nagłówki H1, H2 i H3, wówczas gdy przechodzimy do kolejnego punktu bądź podpunktu opisywanej treści na naszej stronie, tworząc coś w rodzaju rozdziałów i podrozdziałów. Jeśli dodatkowo uda nam się użyć w nich słów kluczowych lub nawet całych fraz, zyskamy także dodatkowy element wpływający na pozycjonowanie i miejsce witryny w rankingu google.

Linkowanie wewnętrzne

Kiedy rozbudowujemy naszą witrynę o kolejne podstrony lub blog o kolejne wpisy, mamy możliwość poprawić tzw. linkowanie wewnętrzne. Na początku każdego nowego wpisu warto nawiązać do poprzedniego i zmieścić pod odpowiednią frazą odnośnik. Tak właśnie rozpoczyna się wstęp do niniejszego wpisu: W poprzednim moim wpisie omawiałem koszty związane z pozycjonowaniem stron internetowych - gdzie fraza „koszty związane z pozycjonowaniem stron internetowych” zawiera odnośnik właśnie do wpisu poświęconego temu tematowi. Dzięki temu nie tylko ułatwiamy znalezienie powiązanych informacji użytkownikom naszej witryny, ale także tworzymy sieć zależności pomiędzy poszczególnymi wpisami, dzięki czemu roboty google będą sprawnie przemieszczały się po treści naszej witryny i uznają ją za przyjazną użytkownikowi i łatwą w nawigacji. Jest to również jeden z istotnych czynników pozycjonowania.

Stosowanie pogrubienia, kursywy i podkreślenia

Jak zapewne zauważyłeś, czytając ten wpis, używam w tekście pogrubienia, kursywy, a czasem podkreślenia :) Czynię tak w większości moich wpisów. Zróżnicowanie czcionki nie tylko pod względem typu i wielkości, ale także pod względem cech wyróżniających powinno zwracać uwagę czytelnika na istotne szczegóły i sprzyjać łatwiejszej orientacji w tekście. Jest to też kolejny sygnał dla robotów google, że właściciel witryny dba o detale i przykłada się do organizacji treści.

A co z grafiką lub wideo?

Na współczesnych stronach internetowych nie może zbraknąć zdjęć lub filmów. Te elementy witryny są również swojego rodzaju pomostem pomiędzy naszą witryną a social mediami, w których foto i wideo są na porządku dziennym. Wielu blogerów wykorzystuje je także do przyciągania ruchu z serwisów takich jak youtube czy facebook. Poprzez udostępnienie wpisu na naszym profilu z ciekawym filmem lub zdjęciem możemy liczyć, że zostaną one udostępniane przez kolejne osoby z grona naszych bliskich i dalszych znajomych. Poprzez umiejętne połączenie obrazu i tekstu możemy pozyskać wielu odwiedzających dla naszej witryny, a także zyskać nowe polubienia na fanpage’u naszej witryny. Pamiętaj, że ruch z social mediów to także czynnik rankingowy.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, nie należy zapominać, że zamieszczając zdjęcia w kolejnych wpisach na naszym blogu, powinniśmy dodawać do nich tzw. atrybut ALT, który zawiera informacje związane z publikowaną treścią. Nie może to być jednak wyłącznie lista słów kluczowych! Roboty wyszukiwarek indeksują grafikę, ale żeby wspomagała ona proces pozycjonowania musi być właściwie opisana. W dużych sklepach bądź na obszernych blogach zawierających setki zdjęć byłoby to niezwykle czasochłonne zadanie, dlatego należy szukać w tym względzie automatycznych rozwiązań przynoszących pożądany efekt.

Przykład działania atrybutu ALT po najechaniu myszką

To są podstawowe elementy optymalizacji, które można wykonać z powodzeniem samemu. Oczywiście, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony, nie da się jednoznacznie powiedzieć, co zadziała. Trzeba testować różne rozwiązania przez pewien okres czasu i wyciągać wnioski. Może być to czasochłonne zadanie, ale w dłuższej perspektywie na pewno korzystne dla naszej witryny lub bloga.

Be Sociable, Share!

    4 thoughts on “Optymalizacja pozycjonowanej strony – co zyskujemy?

      • Te adresy zostały usunięte, ponieważ ich „termin przydatności” minął… Dzisiaj najlepszą opcją jest budowa własnych list seo. Można to zrobić szybko i łatwo, np. wpisując odpowiednie footprinty w programie GScraper.

    1. Fajny artykuł – pigułka wiedzy optymalizacji :) pozwolę sobie dodać, że dziś do optymalizacji pod SEO dochodzi optymalizacja pod kątem UX. Przecież coraz częściej mówi się o czasie, jaki internauta poświęca na naszą stronę www, jako o czynniku, który ma wpływ na pozycję. Pozdrawiam.

    Add Comment Register



    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>