Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?

Ostatnio pisałem o kursie pozycjonowania dla średniozaawansowanych. Dziś będzie o kosztach, z którymi możemy liczyć się decydując się na samodzielne pozycjonowanie stron internetowych.

Bardzo często otrzymuję zapytania typu: ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych. Nie ma jakiegoś ogólnie przyjętego wzoru, który nakazywałby rozliczanie się według określonych wskaźników czy zasad. Każdy pozycjoner i każda agencja, kieruje się tutaj raczej własnymi względami. Agencje, dla których jest to podstawowe źródło dochodu, posiadają oczywiście własne formularze czy nawet narzędzia analizujące wszelkie szczegóły związane z zamówieniem i przygotowujące gotowy audyt wraz z cennikiem.

Należy pamiętać także, że są branże, w których pozycjonowanie stron będzie tańsze ze względu na mniejsza konkurencję i takie, w których pozycjonowanie może balansować na granicy opłacalności, ze względu na olbrzymią konkurencję – jak na przykład w branży finansowej.

Czy pozycjonowanie stron internetowych się opłaca?

Pierwsza rzecz, którą rozważa każdy klient, to opłacalność przedsięwzięcia. Jeśli chcemy zaistnieć w internecie, musimy być widoczni i nie mam tu na myśli wyłącznie wyszukiwarki Google. Dziś ogromną część rynku zabiera także Youtube, o którym mówi się, że jest drugą co do ilości wyszukiwań wyszukiwarką na świecie, oraz Facebook, który z serwisu społecznościowo-rozrywkowego stał się potężną machiną marketingową. Te serwisy należy dziś uwzględnić obowiązkowo, także w kampanii pozycjonerskiej ze względu na przypływ ruchu, wpływającego pozytywnie na wysoką klikalność linków na naszej witrynie.

Jeśli mówimy o samym pozycjonowaniu w Google, to opłacalność pozycjonowania naszej witryny możemy ustalić w bardzo prosty sposób. Wystarczy, że skorzystamy z narzędzia wyszukiwania słów kluczowych Google Keywords Planner, które podpowiada reklamodawcom na całym świecie, ile wynosi stawka za jedno kliknięcie w reklamę Adwords pojawiającą się w wynikach wyszukiwania obok standardowych wyników organicznych.

Aby skorzystać  z narzędzia wyszukiwania słów kluczowych, powinniśmy posiadać konto w Google, np. to do obsługi poczty w Gmailu i zalogować się do niego na tej stronie. Po zalogowaniu się powinniśmy ujrzeć następujący obraz:

keywords planner

Wybieramy: „Szukaj propozycji nowych słów kluczowych” i w kolejnym okienku wpisujemy interesującą nas frazę. W moim przykładzie będzie to „logopeda warszawa”. I klikamy „wyświetl propozycje”. Za chwilę pojawią nam się zestawy reklam, a my przechodzimy do zakładki „propozycje słów kluczowych„:

keywords planner 2

W następnym kroku wyświetlą nam się przykładowe stawki za jedno kliknięcie w naszą reklamę w systemie Adwords.

keywords planner 3

Nas interesuje oczywiście kolumna „sugerowana stawka”, która pokazuje  średnią kwotę za kliknięcie w nasz link. W przypadku frazy „logopeda warszawa” jest to kwota 3,18zł. Nietrudno więc policzyć, że gdybyśmy uzyskali 10 kliknięć dziennie, co daje nam 31,80zł, to za miesiąc zapłacimy 954zł – tylko za jedną frazę! W tym momencie wiele osób już znajdzie odpowiedź na pytanie: czy warto pozycjonować stronę.

Należy także wspomnieć o fakcie, że podana stawka 3,18zł to stawka średnia – w wynikach wyszukiwania reklamy Adwords pojawiają się w kolumnie, składającej się zwykle z 10 pozycji. Przyznawanie pozycji naszej reklamie działa na zasadzie licytacji – im większą stawkę za kliknięcie ustalimy, tym wyżej będzie pojawiała się nasza reklama. Automat obsługujący reklamy, sam będzie nam sugerował podwyższenie stawki i informował nas o wyczerpującym się budżecie na reklamę. Jednak 3,18zł to kwota, która wcale nie jest wygórowana w tym wypadku. Dla przykładu, jedno kliknięcie w reklamę z frazą „pożyczka w internecie” kosztuje ponad 28zł! Reklama Adwords dla wielu pozostaje więc ostatecznością, tym bardziej, że mimo wszystko nie zawsze przyczynia się do wysokich konwersji.

A więc ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Sugerowana przez Google Keywords Planner nie jest odzwierciedleniem kosztów pozycjonowania, ale jeśli zdecydujesz się na samodzielne pozycjonowanie, które spełnia wymogi dzisiejszych realiów, tanio nie będzie. Na podstawie własnych działań mogę tylko przybliżyć koszty, związane z pozycjonowaniem witryny umiarkowanie konkurencyjnej:

  1. Analiza konkurencji – abonament w majesticseo.com:  pakiet podstawowy – 160zł miesięcznie (40 euro)
  2. Oczyszczanie witryny z niewłaściwych linków: Seoodkurzacz – 60zł jednorazowo
  3. Optymalizacja witryny: poprawa treści i aktualizacja kodu HTML – 50zł jednorazowo
  4. Zaplecze pozycjonerskie:
    - Hosting seo ze zmiennym IP: 60zł miesięcznie
    - 50 domen zapleczowych: ok. 500zł pierwszy rok
  5. Narzędzie do tworzenia i zarządzania stron zapleczowych: 150 zł miesięcznie
  6. Teksty tematyczne (pisane np. przez copywriterów  Textbookers) do uzupełniania zaplecza: 100 zł miesięcznie
  7. Utworzenie i prowadzenie 2 fanpage’y na Facebooku: 20 zł miesięcznie
  8. Utworzenie spotu reklamowego i opublikowanie na Youtube: 15 zł jednorazowo
  9. Pozyskanie ruchu z witryn o wysokim Trust Rank (np. Whitepress): 50zł miesięcznie
  10. Kampania marketingu szeptanego na forach: 100zł miesięcznie
  11. Monitoring pozycji (np. Serpmonster): 5zł miesięcznie

Gdybyśmy zdecydowali się na samodzielne pozycjonowanie strony to na start musimy zainwestować:  1270zł. Na szczęście nie musimy, a nawet nie powinniśmy, kupować domen hurtowo u jednego rejestratora. Domeny kupuje się pojedynczo, co 2-3 dni, aby zaplecze nie zostało namierzone przez Google lub konkurencję. Po odliczeniu kwoty za domeny i jednorazowych kosztów pozycjonowania, od kolejnego miesiąca będziemy płacić około 645zł. W powyższym zestawieniu użyto optymalnego zestawu działań i narzędzi. Jest to absolutne minimum, które pozwoli nam na wypromowanie naszej witryny w dzisiejszych realiach i standardach. Jeśli jest to kwota zbyt duża na Twoje możliwości, proponuję mimo wszystko zlecić pozycjonowanie firmie, ale najpierw koniecznie zapytaj o metody, które zostaną użyte dla Twojej witryny!
Na koniec trzeba także powiedzieć, że zastosowanie powyższych działań i narzędzi jest raczej czasochłonne i musisz przeznaczyć przynajmniej 1-2 godziny dziennie na to, aby właściwie je wdrożyć. Nie wspomnę już o konieczności nauki ich obsługi i rozwijania umiejętności rozpoznawania zależności między swoimi działaniami.

Zapytaj mnie o pozycjonowanie swojej strony.

Be Sociable, Share!

    4 thoughts on “Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?

    1. Hej.
      Co do oczyszczania witryny za pomocą SEO Odkurzacza – 60 zł powiadasz? Nie wiem, kto by się tego podjął za taką stawkę.
      Co innego odpalenie projektu, co innego – analiza. A jeszcze co innego – OCZYSZCZENIE linków, czyli na podstawie wskazania tych złych – usunięcie ich ze stron internetowych :)

      • Pakiet 2 domeny za m-c: 59zł. To tylko koszt narzędzia. Nie wspominam o tym, że trzeba umieć go używać. Tak samo nie podaję tutaj kosztów robocizny, jeśli chodzi o poszczególne działania. To wszystko przedstawiam w dużym skrócie, gdyby ktoś się pokusił samodzielnie rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem :)

    Add Comment Register



    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>